Nya saker att tillägga

Vi har nu besökt en dietist på barn och ungdoms medicin. Besöket tog 1,5 h. Så mycket information. Så mycket som vi var tvungna att gå igenom. 

Vi ont i huvudet av allt hon förklarade.
Man blir chockad av vad man kan hitta i olika produkter och var. 
Fick med oss massa papper också. Nu har jag pluggat in en del och känner igen ämnen som döljer allergener. 
Tur att hon redan hatar ägg och aldrig ätit nötter. Blir en smidigare övergång. 

Innan besöket var jag på Bvc med babyn för läkarkoll på 6 månader. Jag berättar om Leticia och min oro för babyn nu när jag börjat introducera smakportioner. Tyckte Själv att min oro "viftades bort". Läkaren sa inget utan Bvc sköterskan sa att det inte är farligt och att jag ska ge henne allt. 

Frågade sedan dietisten och läkaren på barnmedicin  och de säger att sannolikheten är lika hög att babyn också drabbas. De sa att jag ska introducera försiktigt och hålla utsikt för minsta tecken. Om jag märker något så ska jag kontakta de direkt. Allergitester kan ju göras från det när barnet är 6 månader fick jag lära mig nyligen. 

Men när jag satt på vårdcentralen för några månader sedan med gråten i halsen och pratade med chefsläkaren så sa han att man inte kan göra allergitester på födoämnen. Någon Annan läkare sa att det inte finns allergimediciner för barn. Där satt jag och blev grundlurad antagligen för att de ville spara pengar! 
Men vem är jag som underminerar en läkares utlåtande?! 

Förra veckan kom de nya provsvaren. Läkaren ringde mig. 
Det visade sig tyvärr att hon även har stark nötallergi. (Förvånade inte mig). 
Hon fick högsta reaktionen på hasselnöt. 
På skalan som är 1-5 hur stark allergi hon har är hon 1 poäng ifrån att vara på skala 5 på sin Jordnötsallergi. Hon är i början på skala 4 på sin nötallergi. 

Nu vet vi grundallergierna. Nu måste vi utreda vad hon reagerar på. Det göras genom att utsätta henne för det och sedan se reaktionen och genast ge allergimedicin. Nu pratar vi om korsallergier. 

Tyvärr så har vi nya saker att lägga till i listan på överkänslighet:

- Jordgubbar 
- Annanas 
- Potatisskall 
- Bedövningsplåster (väldigt stark)

Sist när vi tog blodprover reagerade hon  starkt på bedövningsplåstret att hon fick blåsor. Huden blev "bränd". Blåsorna blev ett öppet sår, såren skorpor osv. Såg hemskt ut! 
Det håller fortfarande på att läka. 

Vi har fått tid för ett läkarbesök där hen ska undersöka henne och se om den nya dieten hjälper eller om vi måste utreda mer/åtgärda. 

Jag måste lära mig och leva med detta. Allt måste förändras. Jag måste vänja mig.  Idag sa hon: "Jag kan äta det sedan när jag inte är allergisk längre". 
Mitt svar att vi inte vet om hon kommer sluta vara allergisk gjorde henne orolig. Orolig över att jag måste berätta för alla när hon börjar skolan om hennes allergier. Att berätta är den lätta delen. Att folk ska verkligen ta detta på allvar är den svåra biten! För visst känner jag att jag inte blir tagen på allvar och det gäller av hela vår omgivning. Jag känner mig som en börda. Men jag tänker kämpa för mitt barn. Vi ska klara detta! 



PS.Bild på reaktionen på bedövningsplåstret. Hela det röda utrymmet blev sedan en enorm skorpa. 

// Paulina 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0